Нові версії стандартів ISO 9000:2015 та ISO 9001:2015

iso

У вересні 2015 року Міжнародною організацією зі стандартизації ISO були прийняті нові версії стандартів ISO 9000:2015 та ISO 9001:2015. Це п’ята редакція популярного у всьому світі сімейства стандартів. (Розробником міжнародних стандартів серії ISO 9000 є Міжнародна організація зі стандартизації ISO (International Organization for Standardization) – це всесвітня федерація національних органів стандартизації (комітетів – членів). Міжнародна організація зі стандартизації розташована в Женеві (Швейцарія) (http://www.iso.org.)

Попередня версія стандарту ISO 9001:2008 скасовується з 15 вересня 2018 року.

Як і в багатьох інших країнах світу, Національний орган зі стандартизації України приймає ці стандарти як ідентичні національні стандарти ДСТУ. Узагальнена інформація щодо чинності стандартів ДСТУ ISO серії 9000 наведена у таблиці:

Позначення
національного нормативного документу

Чинний від 

Чинний до

ДСТУ ISO 9000:2007

(ISO 9000:2005, IDT)

01.01.2008

(наказ № 209 від 03.09.2007)

01.07.2016

(наказ № 172 від 04.12.2015)

ДСТУ ISO 9001:2009

(ISO 9001:2008, IDT)

01.09.2009

(наказ № 225 від 22.06.2009)

15.09.2018

(наказ № 172 від 04.12.2015)

ДСТУ ISO 9004:2012

(ISO 9004:2009, IDT)

01.05.2013

 

ДСТУ ISO 9000:2015

(ISO 9000:2015, IDT)

(метод підтвердження)

01.01.2016

(наказ № 145 від 05.11.2015)

01.07.2016

(наказ № 51 від 24.02.2016)

ДСТУ ISO 9001:2015

(ISO 9001:2015, IDT)

(метод підтвердження)

01.01.2016

(наказ № 145 від 05.11.2015)

01.07.2016

(наказ № 51 від 24.02.2016)

ДСТУ ISO 9000:2015

(ISO 9000:2015, IDT)

01.07.2016

(наказ № 221 від 31.12.2015)

 

ДСТУ ISO 9001:2015

(ISO 9001:2015, IDT)

01.07.2016

(наказ № 221 від 31.12.2015)

 

Підприємства, що були сертифіковані за попередньою версією стандарту ДСТУ ISO 9001:2009, можуть зробити перехід на нову версію ДСТУ ISO 9001:2015 та отримати сертифікат згідно з новою версією стандарту під час планового наглядового аудиту чи ресертифікації до 15 вересня 2018 року.

Стандарт ISO 9001 являє собою одну з моделей управління діяльністю організації з метою забезпечення її результативності.

Застосування підходів ISO 9001 у системі управління підприємством допомагає вирішити багато внутрішніх і зовнішніх запитань:

  • поліпшити її загальну дієвість та забезпечити міцну основу для ініціатив щодо сталого розвитку;
  • покращити якість продукції та послуг, тим самим підвищити задоволеність своїх замовників;
  • стати конкурентоспроможним на внутрішньому та зовнішніх ринках;
  • реалізовувати продукцію за світовими цінами;
  • налагодити співпрацю з закордонними партнерами (зокрема, щодо отримання інвестицій);
  • отримати переваги перед конкурентами при участі у тендерах;
  • забезпечити прозорість та легкість управління діяльністю організації;
  • запровадити механізм постійного покращення системи управління та підвищити ефективність роботи співробітників на всіх рівнях.

Внутрішні результати, що отримує організація від запровадження системи управління якістю, напряму залежать від зусиль, що вона докладає для покращення своєї діяльності. Зовнішні переваги організація отримує, сертифікувавши свою систему управління якістю у незалежному компетентному органі з сертифікації.

Основу стандартів на системи управління якістю формують сім принципів:

  • орієнтація на замовника;
  • лідерство;
  • діяльність персоналу;
  • процесний підхід;
  • поліпшення;
  • прийняття рішень на підставі фактичних даних;
  • керування зв’язками.

Одним із ключових принципів побудови системи менеджменту якості відповідно до вимог ISO 9001 є процесний підхід: діяльність організації складається з ряду взаємозалежних процесів, які функціонують як цілісна система. При цьому вихідні дані одного процесу є вхідними даними для наступного. Тому процесний підхід полягає в систематичній діяльності по визначенню процесів, їхньої послідовності й взаємодії, управлінню процесами й зв'язками між ними.

Суттєва відмінність ISO 9001:2015 від попередньої версії стандарту – явне застосування ризик-орієнтованого мислення, яке дає змогу організації визначати чинники, які можуть спричиняти відхилення її процесів та її системи управління якістю від запланованих результатів, щоб встановлювати запобіжні заходи контролю для мінімізації негативних впливів і максимального використання можливостей, по мірі їх виникнення. Це неможливо без розуміння свого середовища і визначення зацікавлених сторін та їхніх вимог.

Відповідно до вимог ISO 9001 для створення системи управління якістю організація повинна:

  • визначити процеси, потрібні для системи управління якістю, та їх застосування в межах організації;
  • визначити необхідні входи цих процесів і очікувані від них виходи;
  • визначити послідовність і взаємодію цих процесів;
  • визначити та застосовувати критерії та методи (зокрема моніторинг, вимірювання та відповідні показники дієвості), потрібні для забезпечування результативності функціювання та контролювання цих процесів;
  • визначити ресурси, потрібні для цих процесів, і забезпечувати їх наявність;
  • призначити осіб з відповідальністю та повноваженнями щодо цих процесів;
  • розглядати ризики та можливості;
  • оцінювати ці процеси та запроваджувати будь-які зміни, потрібні для забезпечування того, щоб ці процеси досягали своїх передбачених результатів;
  • поліпшувати процеси та систему управління якістю.

Вимоги стандарту ISO 9001 носять загальний характер і не передбачають забезпечення однаковості структури систем управління якістю або однаковість документації, тому що застосовні до діяльності будь-якої організації незалежно від типу, розміру та продукції, що випускається (послуги, що надається).

Текст ISO 9001 не містить вимог до інших систем менеджменту (екологічний менеджмент, техніка безпеки й охорона праці, фінансовий менеджмент), але дозволяє організації інтегрувати свою систему менеджменту якості з відповідними вимогами загальної системи менеджменту.

Розвитком вимог ISO 9001 є стандарт ISO 9004, що не призначений для цілей сертифікації. Вимоги ISO 9004 рекомендуються як керівництво для організацій, які бажають перевищити вимоги ISO 9001 з метою вдосконалення та досягнення сталого розвитку: концепція ISO 9001 спрямована на досягнення поставлених цілей, а виконання положень ISO 9004 дозволяє досягати поставлені цілі з більшою ефективністю.

Сертифікація систем управління якістю у ДП «Сумистандартметрологія» -- це: 

  • можливість отримати сертифікат на систему управління якістю в Державній Системі сертифікації;
  • поліпшення власної системи управління за результатами аудиту, здійсненого досвідченими аудиторами, що нададуть Вам звіт із виявленими «слабкими місцями» і можливостями для поліпшення;
  • зміцнення конкурентних позицій підприємства як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках;
  • довіра з боку закордонних замовників (при реалізації продукції, послуг на закордонних ринках у вітчизняних експортерів ніколи не виникало проблем щодо визнання/невизнання сертифікату, що виданий ДП «Сумистандартметрологія»);
  • можливість змінення схеми сертифікації продукції на схему с сертифікованою системою управління, після отримання сертифіката на систему управління якістю - можливість отримання сертифіката відповідності на продукцію в Державній Системі сертифікації  на термін до 5 років.